سنگهای قیمتی و خواص آنها

سنگ عقیق شجر (خواص، راه های تشخیص و نحوه نگهداری و شارژ آن)

در این مقاله از سایت لبخند درون به بررسی دقیق ویژگی های سنگ شجر و خواص آن خواهیم پرداخت. اگر می خواهید اطلاعات کاملی درباره سنگ شجر، خواص و فواید استفاده از آن، طریقه تشخیص اصل بودن و … بدست آورید، با ما همراه باشید.

سنگ شجر چیست ؟ (معرفی کلی)

سنگ شجر یا عقیق شجر (dendrite stone) یکی از انواع سنگ عقیق است که یک کانی از نوع کالسدونی محسوب میشود. دلیل نام گذاری شجر بر روی این سنگ به شکل ظاهری این سنگ برمیگردد چرا که این نوع سنگ را می‌ توان در رنگ های مختلف مانند خاکستری مایل به سفید و یا بی رنگ مشاهده کرد که در داخل آن نقش‌ های مانند درخت، سرخس، حیوانات و غیره دیده می شود. علت ایجاد این نقش ‌ها و طرح های‌ منحصر به فرد، وجود منگنز یا آهن است. این سنگ زیبا به نام عقیق دندریت نیز شناخته می شود و جلوه ای از زیبایی طبیعت را درون خود نشان می دهد. به دلیل تشابه برخی از نقش های ایجاد شده روی این سنگ به منظره های فصل پاییز و بهار، به آن ها سنگ شجر پاییزی و یا سنگ شجر بهاری نیز می گویند. این گوهر یکی از فراوان ترین نوع عقیق ها محسوب می شود، به صورتی که به راحتی می توان زیباترین سنگ و انگشتر شجر پاییزی را در بازار یافت.

چند نمونه از سنگ های شجر

خصوصیات سنگ شجر

عقیق شجر از خانواده سنگ های کلسدونی و عقیق خزه ای  محسوب می‌شود که با نام لاتین “Moss Agate” نیز شناخته می شود. این سنگ دارای سختی 5.5 تا ۷ در مقیاس موس، وزن مخصوص ۲.۵۹ تا ۲.۶۷ و ضریب شکست ۱.۵۳۰ تا ۱.۵۴۰ است. هر چقدر میزان آهن موجود دردندریت سنگ بیشتر باشد، رنگ آن متمایل به قرمز یا قهوه‌ ای خواهد شد. شباهت زیادی بین این سنگ با سنگ اوپال خزه وجود دارد که با یک آزمایش ساده به راحتی قابل تشخیص هستند. بیشترین کاربرد این نوع عقیق در ساخت زیورآلات طلا و نقره است که طرفداران زیادی در کشورهای آسیای شرقی و خاورمیانه دارد.

رنگ شجر

این گوهر زیبا معمولا بی رنگ یا خاکستری مایل به سفید، همراه با اجزای شاخه ای قهوه ای یا سیاه رنگ است که علت آن وجود منگنز و آهن متبلور است. یون های آهن اغلب باعث ایجاد کمی قرمز تا قهوه ای درون سنگ می شوند، اما این سنگ در رنگ های مختلفی یافت میشود.

شفافیت و درخشش شجر

این سنگ به طور معمول شفاف تا مات است. هر چه شفافیت سنگ‌ بیشتر باشد، کیفیت آن بالاتر و قیمت آن نیز بیشتر است. اغلب افرادی که سنگ های قیمتی نادر را جمع می کنند در جستجوی سنگ هایی هستند که طرح هایی مشابه مناظر طبیعی دارند.

نحوه برش و شکل ظاهری

این سنگ را معمولا به صورت ساده برش می زنند، ولی برش ‌هایی به شکل گرد، بیضی و شبیه گلابی نیز دیده می ‌شود. ممکن است برش این سنگ به دلیل تشکیل دندریت ها در اعماق مختلف آن، دشوار باشد. زیرا درآوردن الگوهای مطلوب روی آن، به برش ماهرانه لایه های سطحی نیاز دارد که اغلب منجر به ایجاد سطوح ناهموار و موج دار می شود.

معرفی انواع شجر خام

از انواع سنگ شجر خام میتوان به سنگ شجر دریایی، شجر خزه ای، شجر پاییزی، شجر کوهی، شجر درختی، شجر دریایی، شجر بهاری و شجر شکوفه ای اشاره کرد که هر یک از آنها ممکن است از منابع مختلفی باشند مانند شجر فردوس، شجر قائن، شجر یمن و …

انواع سنگ شجر-لبخند درون

آیا خواص انواع شجر با هم متفاوت است؟

با توجه به اینکه شجر دارای طرح ها و شکل های مختلفی است برای بسیاری ممکن است سوالات زیر ایجاد شود :

خواص سنگ شجر بهاری با خاصیت سنگ شجر پاییزی یا سنگ شجر دریایی چه تفاوتی دارد؟

آیا خواص عقیق شجر یمنی با خواص سنگ شجر فردوس یا سنگ شجر قائن متفاوت است؟ اگر پاسخ مثبت است چه تفاوتی دارد؟

و یا خواص سنگ شجر درختی با خواص عقیق سبز خزه ای یکسان هست یا خیر؟

پاسخ این قبیل سوالات این است که خواص کلی تمام سنگ های شجر یکسان است، و تنها تفاوتی که با هم دارند در تاثیر گذاری بروی چاکراهای مختلف است که این به دلیل تفاوت رنگی است که با یک دیگر دارند. چون رنگ هر سنگ با چاکرا هم رنگ خود بیشتر در ارتباط است، به عنوان مثال شجر پاییزی بر روی چاکرا دوم (جنسی) و سوم (خورشیدی) بیشتر تاثیر گذار است، در حالیکه شجر خزه ای بیشتر بر روی چاکرا سوم (خورشیدی) و چهارم (قلب) تاثیر دارد و شجر بهاری روی چاکرا چهارم (قلب) موثر است و حتی شجر های بهاری که دارای رنگ سوسنی هستند تاثیر گذاری بیشتری روی چاکرا ششم ( چشم سوم ) و هفتم ( تاج ) دارند.

خواص سنگ عقیق شجر

این گوهر چشم نواز، علاوه بر زیبایی منحصر به فردی که دارد، از خواص بسیاری برخوردار است و می تواند بر روی جسم، احساس و روح اثرات مثبتی بگذارد. در ادامه به بیان این خصوصیات می پردازیم.

خواص شجر برای جسم

از مهمترین خواص عقیق شجر، بهبود سلامت جسمی افراد است. روی چاکرا های سوم (خورشیدی) و چهارم (قلب) تاثیر می گذارد و باعث تنظیم و پاکسازی این چاکرا های بدن می شود. قند خون، دیابت و جریان خون را کنترل و تقویت می کند. دستگاه گوارش و روده ها را تنظیم نموده و برای درمان التهابات و عفونت مفید است. این سنگ باعث ترازبندی مهره های بدن و بهبود کمردرد و آرتروز گردن می شود و می تواند بیماری های سیستم عصبی را بهبود بخشد. به همراه داشتن این سنگ در دوران بارداری نیز توصیه می شود.


پیشنهاد مطالعه بیشتر : چاکرا های بدن + توضیحات کامل درباره تاثیرات و عملکرد آن ها


خواص عقیق شجر بر روح

سنگ شجر در بهبود سلامت روح و تقویت احساسات مثبت در افراد نیز موثر است. قادر است احساسات منفی را از فرد دور کند و باعث تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس می شود. این سنگ همچنین افکار مثبت را افزایش می دهد و خونسردی و ثبات درونی را تقویت می کند. به همراه داشتن عقیق شجر، خوش شانسی می آورد و به عنوان یک طلسم محافظ برای حفاظت از شما در برابر انرژی های منفی عمل می کند. بهترین روش برای دستیابی به حس های شاد و نشاط آور عقیق شجر، مدیتیشن روزانه با آن است که به شما فرصتی می دهد تا از نزدیک با این سنگ جادویی آشنا شوید. کافیست سنگ را در دست بگیرید و احساس آن را در هنگام لمس مشاهده کنید. آرام با سنگ بنشینید و تصور کنید که در نور سفید به روح خود نفس می کشید.

اگر عقیق شجر به مدار شما راه پیدا کرده باشد، می تواند نشانه آن باشد که شما نیاز به حس های آرام دارید تا شما را به آرامی به ریتم طبیعت منتقل کند. به جای تلاش برای همگام سازی با سرعت خستگی ناپذیر دنیای پرتحرک، برای چند دقیقه سرعت خود را کم کنید و از این سنگ بخواهید تا به شما کمک کند انسداد موجود در میدان انرژی بدن خود را برطرف کرده و رودخانه ای از آرامش و فراوانی را به پایین بریزد.

خواص سنگ شجر در روایات

سنگ عقیق شجر به دلیل اینکه در واقع همان سنگ عقیق می باشد فقط با طرحی متفاوت از بسیاری خواص با عقیق یکسان است. بسیاری از علما و بزرگان دین در روایات به خواص و ویژگی های این گوهر اشاره کرده اند. از مهمترین خواص آن، کاهش فقر و افزایش خیر و برکت است. امام صادق (ع) در مورد خواص سنگ عقیق فرموده اند: دستی که در آن، این گوهر باشد، بسیار عجیب است که از درهم و دینار (پول) خالی باشد و باعث دوری فقر خواهد شد. امام رضا (ع) نیز در این خصوص فرموده اند که این نگین، فقر را از بین می برد و دست کردن آن، نفاق را دور می کند. در روایتی دیگر فرموده اند: کسی که این انگشتر را در دست کند، فقیر نمی گردد.

از دیگر خواص ارزشمند این نگین زیبا، افزایش ثواب و ارزش معنوی آن است. در این خصوص امیرمؤمنان علی (ع) فرموده اند که خواندن دو رکعت نماز با این انگشتر، برابر با هزار رکعت نماز است که بدون این انگشتر خوانده می شود.  همچنین به بیان ایشان سنگ شجر باعث دفع بلاها خواهد شد و از صاحب خود محافظت می کند. رسول خدا (ص) نیز درباره خواص انگشتر شجر فرموده اند: تا زمانی که انگشتر با این نگین در دست داشته باشید، حزن و اندوه بر شما وارد نخواهد شد و با وجود آن، اندوه و ناراحتی های بی مورد شما کاسته خواهد شد. همچنین امام صادق (ع) فرموده اند که خداوند دوست می دارد دستی که در دعا به سوی او بلند می گردد، در آن دست از این انگشتر باشد.

نحوه تشخیص سنگ شجر اصل از تقلبی

تشخیص شجر اصل از تقلبی

با داشتن یک سری اطلاعات کلی می توان به راحتی سنگ شجر اصل را از بدلی تشخیص داد و از خرید شجر تقلبی جلوگیری کرد. این سنگ به دلیل وجود منافذ و شکاف های میکروسکوپی بسیار، برای رنگ آمیزی های شیمیایی مناسب است و با وجود نقش های فریبنده ای که بر روی آن نقش می بندند، برخی از سودجویان به راحتی سنگ غیر اصل را به عنوان شجر اصل به فروش می رسانند. بنابراین اگر قصد خرید انگشتر شجر اصل را دارید در این بخش از مطلب همراه ما باشید تا راه تشخیص عقیق شجر اصل را بیاموزید و بتوانید تشخیص دهید که سنگ شجر اصل چگونه است.

سختی عقیق شجر: اولین راه تشخیص سنگ شجر اصل از تقلبی بررسی میزان سختی آن است. عقیق شجر سخت تر از شیشه است و می تواند بر روی آن خط بیاندازد.

وزن سنگ شجر: یکی از راه های تشخیص نوع اصلی این سنگ مقایسه وزن آن است. عقیق اصل به دلیل چگالی بالایی که دارد، نسبت به عقیق جعلی سنگین تر است.

شفافیت سنگ عقیق شجر: روش دیگر بررسی اصالت این سنگ میزان شفافیت آن است. سنگ شجر برخلاف سنگ های جعلی کمی مات بوده و دارای لکه است. بنابراین اگر سنگ یا نگین خیلی شفافی را به عنوان عقیق شجر به شما معرفی کردند احتمال تقلبی بودن آن است. لازم به ذکر است که این روش همیشه صدق نمی کند و ممکن است عقیق اصل با ظاهر صاف، صیقلی و خوش رنگ نیز وجود داشته باشد که قیمت بالایی دارند. اما به طور کلی سنگ عقیق اصل دارای بی نظمی در شفافیت است و خطوطی روی آن به چشم می خورد.

طبع عقیق شجر: از دیگر روش های تشخیص طبع سنگ است. نوع اصلی این نگین در فصول سرد دارای طبع گرم و در فصول گرم دارای طبعی سرد است. در حالی که شجر قلابی همیشه دمای محیط را دارد. ( لازم به ذکر است که این روش نیز به طور کلی قابل اعتماد و همیشه جوابگو نیست).

قیمت و خرید انواع سنگ شجر

حتما برای شما هم سوال است که نحوه قیمت گذاری سنگ شجر به چه صورت انجام می گیرد؟ پاسخ این است که قیمت سنگ شجر درختی بر اساس نوع تراش و طرح و نقش های موجود در آن، محاسبه می شود. در واقع تصاویر موجود در سنگ مهمترین عامل در تعیین قیمت آن هستند. هر چه طرح ها و نقش های سنگ، واضح تر، خاص تر و جذاب تر باشند، قیمت سنگ عقیق شجر اصل نیز بیش تر خواهد بود.

همچنین اگر این سنگ به عنوان نگین روی انگشتر قرار بگیرد، قیمت آن به مراتب بیشتر خواهد شد. البته این موضوع به میزان ذوق و اشتیاق خریدار و فروشنده هم بستگی دارد که چقدر مجذوب طرح سنگ شده و بخواهند هزینه کنند. در ادامه چند نمونه از انواع این نگین زیبا را قرار داده ایم. در صورت تمایل به دیدن تمامی محصولات می توانید به لینک خرید سنگ شجر مراجعه نمایید.

نحوه تشکیل

این سنگ در اثر متبلور شدن دی اکسید منگنز Mno۲ و دی اکسید سیلیسیم Sio۲ درون Ph های نزدیک بـه هم، ایجاد می شود. نقش های سنگ نیز زمانی تشکیل می شودکه دی اکسید دندریتی رشد می کند و در همان حین کریستال سیلیس، ژله ای شکل است. تاخیر زمانی در تبلور میان این دو ساختار، باعث ایجاد و ثابت ماندن این اشکال در داخل سنگ می شود. شکل انواع سنگ شجر بسته به چگونگی انجام این فرآیند، می تواند به سه صورت زیر باشد:

1- در این نوع که به آن سنگ شجر اولیه (پایه) گفته می شود، تشکیل بلور و ایجاد تصویر داخل آن به صورت همزمان انجام می گیرد. تصاویر تشکیل شده درون این گونه شجر سه بعدی هستند.

2- در این حالت محلول های دارای اکسید منگنز و یا ترکیبات دیگر، به داخل شکستگی ها و ترک های کریستال نفوذ می کنند و در ادامه متبلور می شوند. به این نوع، سنگ شجر ثانویه می گویند زیرا تصاویر یا طرح های آن، پس از ایجاد سنگ شکل می گیرد. لازم به ذکر است که تصاویر تشکیل شده درون این گونه شجر سه بعدی هستند.

3-  این گونه به این صورت تشکیل می شود که یک باکتری با نام باسیلیس ترونجینسیس از منگنزهای داخل کانی تغذیه می کند و ناخالصی های اکسید منگنز را از بین می برد. به این ترتیب نقش ها و تصاویر داخل شکاف ها و منافذ سنگ ایجاد می شوند.

سنگ شجر در ایران و جهان در کجا یافت می شود؟

معادن این سنگ در جهان زیاد نیست ولی احتمال یافتن آن ها در دل کوه ها و بستر رودخانه ها زیاد است. یکی از مهم ترین منابع سنگ شجر در ایران و جهان شهرستان زیر کوه است که در مجاورت شهر قاین در استان خراسان جنوبی قرار دارد. این سنگ اولین بار در حوالی سال 1350 توسط چوپانی که از اهالی همین محل بوده یافت شده است. او کیلومترها دورتر از محل زندگی خود در شهرستان به طور تصادفی سنگی پیدا می کند که نقش و نگار هایی همانند درخت در آن به چشم می خورد. از آن زمان، تحقیقات و کشف معادن این سنگ زیبا و قیمتی در دل کویر تفدیده در شهرستان زیر کوه شروع شده است. ابتدا به دلیل شرایط خوب آب و هوایی و بارندگی و درآمد مناسب از کشاورزی، هیچ یک از اهالی آن محل به بهره برداری از معدن سنگ شجر و استخراج از آن تمایلی نشان نمی دادند. اما با گذشت زمان و افزایش جمعیت و بیکاری برای مردم اهمیت پیدا کرد و به مرور مردم به استخراج این سنگ زیبا و قیمتی در این منطقه رو آوردند. یکی دیگر از شجر های بسیار زیبا و جذاب شجر هندی است که بیشتر در بستر رودخانه ها  و در دل کوه در مناطق خاصی یافت می شود.

نحوه شارژ و پاکسازی سنگ شجر

نحوه پاکسازی سنگ های شجر

با توجه به قیمت سنگ شجر اصل و خواصی که دارد، شارژ و پاکسازی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. با اینکه این سنگ سختی نسبتا بالایی دارد ولی باید از وارد شدن ضربه به آن جلوگیری کرد تا دچار ترک خوردگی و شکستگی نشود. چندین روش برای پاکسازی و شارژ سنگ شجر وجود دارد که مهمترین و موثرترین آن ها با آب نمک است. برای این منظور می توانید ظرفی از نمک (ترجیحا نمک دریا) و آب خنک پر کنید و سنگ را به مدت 7 الی 12 ساعت درون آن قرار دهید. همچنین برای خارج شدن انرژی های منفی این سنگ می توانید آن را به مدت 7 الی 12 ساعت درکنار سنگ نمک بگذارید. یکی دیگر از روش های شارژ عقیق شجر قرار دادن آن درون آب جاری و روان است ، بنابراین می توانید این سنگ را به مدت چند دقیقه درون آبی روان قرار دهید و سپس اجازه دهید چند ساعت مقابل نور خورشید بماند. برای تمیز کردن سنگ شجر نیز می توانید آن را با آب گرم و صابون شست و شو دهید و سپس خشک و تمیز کنید.  یکی از سوالات متداولی که از ما پرسیده میشود راجع به نحوه شارژ سنگ عقیق خزه ای است . با توجه به اینکه عقیق خزه ای هم یکی از انواع سنگ شجر محسوب میشود، نحوه پاکسازی و شارژ آن دقیقا مشابه با سایر سنگ های این خانواده و به همین روش هایی که به آنها اشاره کردیم میباشد. به طور کلی راه های متفاوتی برای پاکسازی سنگ ها وجود دارد که می توانید در مقاله راه های مختلف شارژ و پاکسازی سنگ ها آنها را مطالعه نمایید.

نکته مهم : دقت داشته باشید سنگ ها در معرض مواد چرب، مواد شوینده و اسیدی و  تغییرات آب و هوایی قرار نگیرند، زیرا کیفیت خود را از دست می‌ دهند.

عقیق شجر سنگ تولد چه ماهی است؟

عقیق شجر یا عقیق سبز خزه ای سنگ ماه تولد شهریور و سنگ ماه تولد بهمن است. سنگ ماه تولد هر شخص، بیشترین تطابق را از نظر ارتعاش و انرژی با او دارد. اغلب آن ها یا به دلیل هماهنگی ستاره نجومی هر فرد با سنگ تولد ماه خود و یا به صورت سنتی در گذشته انتخاب شده اند. این سنگ از انواع گرانبهای عقیق است که در رنگ های سبز متنوعی مشاهده می شود. حاوی ترکیبات کلریت بوده که به صورت یک درخت یا گلسنگ در درون بلور رشد کرده است. عقیق خزه ای نماد ثروت و طول عمر بوده و انرژی طبیعت سبز را درون خود دارد که برای افراد پر انرژی و پر کار مفید است. اگر فردی از این سنگ به عنوان نگین انگشتر در دست خود استفاده کند، اندوه و حزن از وی بیرون می رود و دشمنانش از وی رانده شده و برکت در زندگی او سرریز می شود.

نوشته های مشابه

4.6 5 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

12 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
میلاد
میلاد
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر ببخشید شما سنگ شجر درختی خرید دارید

ایمان
ایمان
4 ماه ها قبل

سلام برایه شفاف سازی سفید کردن سنگ شجرقاعن ازچه محلولی استفاده میکنن راهنمایی نیازم

الهام
الهام
1 سال قبل

سنگ شجر مردانه میخوام

الناز
الناز
2 سال‌ها قبل

من یه سنگ شجر از سایتتون خریدم عالیه فقط برای پاکسازی سنگ چه کاری باید انجام داد ؟

الهام
الهام
1 سال قبل
پاسخ به  الناز

چه طرحی خریدی ،راضی هستی

عرفان
عرفان
2 سال‌ها قبل

یدونه سنگ شجر دارم من عالیه 😍

mahde
mahde
5 ماه ها قبل
پاسخ به  عرفان

سلام من فکر میکنم دو شجر من ی کم عالی تر باشن با احترام

دکمه بازگشت به بالا
12
0
نظرات شما رو دوست داریم، لطفا نظر دهیدx