خبری

افزایش اشتغال و رشد صادرات با سنگ های قیمتی

یکی از سود آور ترین تجارت ها در دنیا سنگ های قیمتی است که در ایران با وجود پیشینه تاریخی و منابع طبیعی و قشر جوان پر انرژی از کشور هایی می تواند باشد که در این تجارت رشد کند. تعداد کانی هایی که تا به امروز جزء سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی میباشد حدود 100 نوع مختلف است.

ارزش افزوده ای که از فراوری سنگ ها بدست می آید حدود 300 تا 500 درصد است که عدد بسیاری بالایی می باشد . تولید و تجارت جهانی سنگ ها قیمتی ارزشی بالغ بر 1000 میلیارد دلار دارد که متاسفانه سهم ایران فقط 0.002 درصد از این تجارت است. کشور های هند و تایلند به ترتیب با 12 و 20 میلیارد دلار بالاترین سهم در این تجارت رو به خودشون اختصاص دادن.
شاید باورتون نشه ولی بعد از تجارت اسلحه و مواد مخدر سنگ های قیمتی سومین تجارت پرسود جهان بحساب میاد.
مدیر موزه علوم زمین بیان نمودند که فراوری درست و اصولی سنگ ها باعث ارزش افزوده بسیاری می شود و میزان سرمایه گذاری در این بخش خیلی کمتر از بخش های دیگر است.

همچنین کارشناسان می گویند که فراوری سنگ ها قیمتی تا 700 درصد قیمت سنگ خام و سنگ های نیمه قیمتی تا 300 درصد ارزش افزوده دارند.

اشتغال بوسیله سنگ ها

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که تا سال 1405 در قسمت مشاغل خانگی حدود 550 هزار شغل برای توسعه صنعت سنگ های قیمتی ایجاد می کند.

همچنین خداداد غریب پور نیز گفته تا سال 1410 میزان شغل مستقیمی که ایجاد میکنیم حدود 700 هزار شغل است که در بخش معدن و صنایع معدنی می تواند هر کدام از شغل های مستقل بین 7 تا 10 هزار نفر شغل غیر مستقیم ایجاد کند.

سازمان ایمیدرو تصمیم دارد تا سهم ایران را در این تجارت تا سال 1405 به نیم درصد و تا سال 1410 به یک درصد افزایش دهد.

غریب پور نیز گفته بر اساس برنامه تلاش داریم تا از افغانستان واردات سنگ های قیمتی را راه اندازی و تراش و فراوری آن ها را شروع کنیم.

تعداد سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی

از بین پنج هزار کانی که وجود دارد فقط 100 نوغ از آنها جزء سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی می باشد. سنگ های مثل سنگ زمرد، سنگ گارنت، سنگ الماس، سنگ جاسپر، سنگ لازولی، سنگ مروارید، سنگ در کوهی، سنگ فیروزه، سنگ یاقوت سرخ، سنگ آمیتیست، سنگ کهربا، سنگ مرجان، سنگ سرپانتین، سنگ لاپیس و ژاد جزء سنگ هایی هستند که برای جواهر سازی مورد استفاده قرار میگیرند.

و سنگ های دیگر که جزء سنگ های نیمه قرار می گیرند اکثرن از خانواده کوارتز هستن و شامل سنگ سیترین، سنگ عقیق یمن، سنگ آونتورین، سنگ یشم، سنگ حدید، سنگ لاجورد، سنگ مالاکیت، سنگ رودونیت، سنگ تورمالین و … می شوند.

جایگاه ایران در تجارت سنگ

آماری که وجود دارد میزان ارزش صادرات ایران از سنگ ها سالانه 500 ملیون دلار است که تمامی این سنگ ها بصورت خام بفروش می رسد . قدمتی که ایران در طلا و جواهر سازی دارد 6 هزار سال است و این نشون میده ایران سالیان بسیار زیادی جزء فعالان در این صنعت بوده اما متاسفانه بخاطر ندادن طرح های جدید و مورد توجه قرار نگرفتن این تجارت کشور های دیگر پیشرفت زیادی در این زمینه داشته اند و ایران عقب مانده است. اکنون ایران در رتبه پنجاهمین کشور در این صنعت است.

کشور های دیگه ای مثل چین ، هند و تایلند با استفاده از تجهیزات بروز و بها دادن به این زمینه سنگ های کشور های دیگر مثل ایران را بصورت خام میخرند و بعد از فراوری با قیمت بالاتری آن را بفروش میرسانند اینگونه هم ارز بسیار زیادی رو وارد کشورشون میکنن هم اشتغال زائی فراوانی انجام می دهند.

نوشته های مشابه

2 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
نظرات شما رو دوست داریم، لطفا نظر دهیدx