سنگهای قیمتی و خواص آنها

سنگ الماس و خواص بی نظیر آن [ راه های تشخیص و نحوه نگهداری و شارژ سنگ الماس ]

سنگ الماس یکی از سنگ های بسیار ارزشمند و کمیابی است، که از درخشندگی و سختی بسیار بالایی برخوردار می باشد. این سنگ قیمتی از کربن های خالص به هم فشرده و منظمی تشکیل شده که منجر به مقاومت بسیار بالای آن ها شده است. انتشار نور فوق العاده سنگ الماس در کنار مقاومت بسیار بالای آن موجب شده تا امروزه یکی از سخت ترین و ارزشمندترین ماده های طبیعی در جهان شناخته شود. از این سنگ ارزشمند در ساخت بسیاری از جواهرات استفاده می شود. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با تاریخچه سنگ الماس، انواع و ویژگی های آن و خواص سنگ الماس به طور کامل آشنا کنیم

تاریخچه سنگ آمیتیست-لبخند درون

در کتاب تورات الماس به سخت ترین سنگ جهان گفته می شود. در واژه لغت نیز آن را Adamas به معنای فناناپذیر می نامند. به همین دلیل نام این سنگ را نیز الماس گذاشته اند. اولین سنگ الماس حدود 3 میلیارد سال پیش در هندوستان توسط انسان شناخته شد. یکی از غنی ترین معادن الماس نیز در کریشنای هندوستان قرار داشت. کربن ها در عمق 200 کیلومتری بالای گوشته زمین در دمای 900 تا 130 درجه سانتی گراد کریستالیزه می شدند و در نهایت تبدیل به الماس می شدند. به همین دلیل است که سنگ الماس را نمی توان در سطح زمین یافت. این سنگ ها معمولا در اعماق زمین تشکیل شده و یافت می شوند. اکثر الماس هایی که در سطح زمین یافت شده اند، در کنار آتشفشان ها و به دلیل فوران نمودن کوه های آتشفشانی به سطح زمین منتقل شده اند. از آنجایی که این سنگ ها از مقاومت و سختی بسیار بالایی برخوردارند، در دمای بالای آتشفشان ها ذوب نشده و سالم به سطح زمین رسیده اند. البته تحقیقاتی وجود دارند که ادعا می کنند، این سنگ ها را در مسیر رودها و در کنار دریا یافت نموده اند. این موضوع امکان پذیر است، زیرا ممکن است سنگ الماس توسط رودها جابجا شده و به جایی دور از کوه های آتشفشانی رسیده است. اما این موضوع بسیار نادر است.

انواع سنگ الماس

سنگ الماس از جمله سنگ های طبیعی و ارزشمند است و کمتر کسی وجود دارد که آن را نشناسد و یا نام آن را نشنیده باشد. اما قطعا تمامی انسان ها اطلاعات کامل در رابطه با انواع این سنگ و تفاوت آن ها با یکدیگر ندارند. به همین منظور در ادامه به بررسی انواع سنگ الماس می پردازیم.
⦁ الماس های نو: الماس های نو همانطور که از نامشان پیداست الماس هایی هستند که از معدن استخراج می شوند و پس از برش وارد بازار می گردند. معمولا درصد بسیار کمی از مردم توانایی خرید این الماس ها را دارند و تمامی آن ها کاملا منحصر به فرد می باشند.

⦁ الماس های بازیافتی: این الماس ها نیز از بازیافت نمودن الماس های اولیه یا نو به دست می آیند. زمانی که الماس های اولیه پس از استفاده به فروش می رسند، بازیافت شده و مجدد وارد بازار می شوند. از آنجایی که از نظر ظاهری و ارزشمندی تفاوت چندانی میان این الماس ها وجود ندارد، قیمت آن ها نیز تقریبا نزدیک به هم می باشد. البته به دلیل تراش مجدد الماس های بازیافتی از قیراط آن ها کاسته شده و در نهایت قیمت آن ها نیز کمی ارزان تر از الماس های نو می باشد.
C4 معرف این سنگ قیمتی است. که هر کدام از این C ها نشان دهنده یک ویژگی مشخص می باشند. Cut به معنای برش (شکل ظاهری) ، color به معنای رنگ الماس (هر چقدر الماس بی رنگ تر باشد، به معنای ارزش بیشتر آن است) ، clarity به معنای شفافیت (بی نقص بودن ساختار طبیعی الماس) و carat به معنای قیراط الماس (اندازه الماس) است. هر چقدر کیفیت این چهار C بیشتر باشد، قیمت الماس نیز بیشتر خواهد بود.

رنگ بندی انواع سنگ الماس

انواع-سنگ-الماس-لبخند درون

یکی از عوامل موثر در تعیین قیمت الماس ها، رنگ سنگ الماس است. هر چقدر که الماس ها بی رنگ تر باشند، قیمت آن ها بیشتر است. زیرا وجود رنگ در این سنگ ها به معنای عدم وجود کربن خالص در ساختار آن ها است. به طور مثال وجود نیتروژن می تواند منجر به تغییر شبکه بلوری الماس شود و ته رنگ زرد ایجاد نماید. همچنین باقی ماندن کربن در شبکه کریستالین موجب آبی شدن رنگ آن می شود. از متداول ترین رنگ های الماس می توان به سفید، سفید مایل به آبی و زرد، قهوه ای، سبز و قرمز اشاره نمود. همچنین در کشورهای مختلفی نظیر برزیل الماس هایی به رنگ فانتزی مانند آبی، بنفش، صورتی، نارنجی و زرد سیر نیز وجود دارند که معمولا افراد خاص در کلکسیون خود از آن ها نگهداری می نمایند. رنگ بندی الماس ها درجه بندی مختلفی دارند که با توجه به توافق بین المللی این درجه بندی به صورت سفید تا سفید مایل به زرد در نظر گرفته شده است.

خواص و مشخصات سنگ الماس

خواص-الماس-لبخند درون

سنگ الماس از مشخصات شیمیایی و طیف نوری فوق العاده ای برخوردار است. از طرفی خواص این سنگ موجب شده تا امروزه سنگ الماس یکی از محبوب ترین و با ارزش ترین سنگ های طبیعی موجود در دنیا شناخته شود. برای شناخت دقیق تر این سنگ قیمتی بهتر است با مشخصات و خواص آن آشنایی پیدا کنید.
مشخصات شیمیایی سنگ الماس: همانطور که پیش تر به آن اشاره شد سنگ الماس یک کانی تشکیل شده از کربن خالص است. که به صورت فشرده و با نظم ساختاری مکعب کنار یکدیگر قرار گرفته اند. با توجه به ساختار بسیار پایدار این کربن ها، سنگ الماس از سختی بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل می توان از آن در کاربردهای مختلف مقاومتی و برشی به راحتی استفاده نمود. از طرفی برای ایجاد خراش روی الماس تنها می توان از خود آن استفاده نمود. همچنین این سنگ قیمتی در برابر مواد شیمیایی مختلف کاملا خنثی بوده و تنها اسید سولفوریک کروم دار می تواند روی آن تاثیر گذاشته و به دی اکسید کربن تبدیل شود. مقاومت فوق العاده الماس در برابر دما و فشار حرارتی بالا، از دیگر ویژگی های فوق العاده آن محسوب می شود. البته هدایت الکتریسیته توسط الماس بسیار ضعیف است. به طور کلی از خصوصیات شیمیایی سنگ الماس می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ترکیبات شیمیایی: کربن خالص کریستالیزه شده
شفافیت: می تواند کاملا شفاف یا کاملا کدر باشد
رنگ خاکه: بی رنگ
رنگ: بی رنگ، سفید، زرد، قهوه ای، سبز، آبی، صورتی، نارنجی و سیاه
جلا: شیشه ای
سختی موس: 10
ضریب شکست نور: 2.417 تا 2.419
سیستم کریستالی: مکعبی

مشخصات طیف نوری سنگ الماس: یکی دیگر از مشخصات سنگ الماس، بررسی نمودن آن از نظر طیف نوری است. درخشندگی فوق العاده الماس موجب شده تا به عنوان یکی از گران ترین و زیباترین سنگ های مورد استفاده در ساخت جواهرات شناخته شود. قطعا هرچه ترک، خطوط و ناخالصی کمتری در الماس وجود داشته باشد، به معنای کیفیت بالاتر آن است. رنگ ها و لکه های تیره ای که ناشی از کربن درون الماس هستند، می توانند موجب اختلال در عبور نور از الماس شوند و مقاومت آن را نیز کاهش دهند. از ویژگی های نوری منحصر به فرد الماس می توان به پراکندگی نور در آن که منجر به تفکیک نور و تشکیل رنگ ها می شود، اشاره نمود.

خواص الماس: سنگ الماس از خواص فوق العاده ای برخوردار است که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

⦁ استفاده نمودن از این سنگ می تواند به زایمان راحت تر بانوان کمک نماید.
⦁ استفاده روزانه از آن می تواند سطح تمرکز و هوشیاری فرد را افزایش دهد.
⦁ تاثیر بسیار زیادی در تقویت چشم (بینایی) و قلب دارد.
⦁ این سنگ می تواند تاثیر بسیار زیادی در فعال نمودن حس ششم و افزایش قدرت پیش بینی مغز داشته باشد.
⦁ افزایش سطح انرژی مثبت بدن از دیگر خواص این سنگ های قیمتی است.
⦁ استفاده روزانه از الماس می تواند منجر به تقویت احساس پیروزی، عشق، وفاداری، امید و نشاط شود.
⦁ افزایش حس قدرت در تمامی ویژگی های احساسی از دیگر خواص الماس ها است.
⦁ استفاده نمودن از این سنگ ها می تواند قدرت جسمی فرد را نیز تقویت نماید.
⦁ از آنجایی که این سنگ ها طبع سرد و خشکی دارند، ایرانیان کهن معتقد بودند که استفاده از آن در قسمت شکم می تواند دردهای شکمی مانند دل پیچه، معده درد و مشکلات گوارشی را بهبود بخشد.
⦁ از نانو ذرات الماس به منظور حمل کننده داروهای شیمی درمانی استفاده می شود. زیرا مستقیما روی تومورهای مغزی تاثیر می گذارد و موجب از بین رفتن سلول های سرطانی می شود.
⦁ استفاده کردن از این سنگ ها تردید، دودلی و شک را در آقایان از بین می برد.
⦁ می تواند به افزایش اعتماد به نفس و شادابی افراد کمک نماید.
⦁ از بروز مشکلات کلیوی و مثانه جلوگیری می نماید.
⦁ این سنگ می تواند نیروی مغز، سیستم اعصاب و ماهیچه ای را تقویت نماید.
⦁ همچنین در بهبود بیماری نقرس و مسمومیت ها موثر است.
⦁ کنترل حس حسادت، ایجاد تعادل رفتاری، استقلال و افزایش حس اعتماد از دیگر خواص این سنگ است.
⦁ برطرف نمودن مشکلات جنسی از دیگر خواص سنگ الماس محسوب می شود.

روش های برش سنگ الماس

همانطور که گفته شد برش سنگ الماس به معنای مشخص نمودن شکل ظاهری آن است. با توجه به شکل های متفاوت این سنگ ها، برش های الماس را نیز می توان به انواع مختلفی دسته بندی نمود. یکی از معمول ترین و محبوب ترین روش های برش این سنگ، روش برلیان یا گرد است، که معمولا به منظور طراحی و ساخت جواهرات مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی از متداول ترین روش های برش الماس می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • برش گرد: برش گرد یا برلیان یکی از محبوب ترین روش های برش الماس است. که شکل استانداردی از الماس را به نمایش می گذارد. در این روش الماس از 58 جهت برش زده می شود و سپس به سه قسمت مختلف تقسیم بندی می شود. قسمت بالایی الماس را که بزرگ ترین قسمت آن نیز می باشد، تاج الماس می گویند. قسمت میانی را نیز سنگ تسمه نام گذاری می نمایند که، وسیع ترین قسمت آن می باشد. در نهایت نیز پایین ترین قسمت را پایه الماس می گویند. که به دلیل نحوه برش خاصی که خورده است، از درخشش بسیار بالایی برخوردار است.
  • برش پرنسس: این برش نیز از جدیدترین برش های الماس محسوب می شود. که معمولا مربعی شکل هستند و بیشتر جنبه زیبایی دارند. به طور مثال در صورتی که انگشتان کشیده و بلندی دارید، استفاده نمودن از حلقه ای با الماس برش مربعی می تواند انگشتان شما را کوتاه تر نشان دهد. این الماس ها سطح و عمق وسیع تری نسبت به سایر الماس های برش خورده دارند.
  • برش زمرد: از دیگر روش های برش الماس، برش زمرد است. که الماس را به شکل مستطیل برش زده و گوشه های آن را می برد. سطح گوشه ها شبیه به پله شده و به همین دلیل آن را برش پله ای نیز می گویند. این برش موجب کشیده شدن شکل الماس می شود و از سطح پهن کمتری نسبت به برش های برلیان برخوردار است. به همین دلیل انعکاس نور خیره کننده تری دارد.
  • برش آشر: این برش توسط برادران آشر در هلند ابداع شد. به این نوع از برش زمرد مربع نیز گفته می شود. زیرا پایه برش به صورت زمرد بوده و گوشه های الماس حالت پله ای دارند، اما سطح و عمق الماس تقریبا به وسعت برش مربعی است. این الماس ها انعکاس نور را به خوبی نمایش می دهند و به تازگی با استقبال بی نظیری روبرو شده اند.
  • برش مارکیز: از دیگر برش های سنگ الماس برش مارکیز است که شکل کشیده ای دارد و دو طرف انتهایی آن تیزتر از سایر قسمت های آن است. این برش از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار است و می تواند شکوه و زیبایی فوق العاده ای را به نمایش بگذارد. از این الماس می توان به عنوان یک نگین تک در ساخت جواهرات استفاده نمود.
  • برش بیضی: این برش شبیه به بیضی متقارن است و شکل کشیده ای دارد. البته این برش از محبوبیت بالایی برخوردار نیست. اما افرادی که می خواهند انگشتان کشیده و بلندی داشته باشند، از این الماس برای انگشتر خود استفاده می نمایند. این برش شبیه به برش مدور است با این تفاوت که ظاهری منحصر به فرد و فوق العاده به جواهرات شما می بخشد.
  • دیگر روش های برش سنگ الماس:
  • برش گلابی
  • برش مثلثی
  • برش رادیانت (درخشان)
  • برش قلبی
  • برش کاشن (کوسنی)

نحوه تشخیص سنگ الماس اصل

نحوه تشخیص سنگ الماس اصل-لبخند درون

از آنجایی که سنگ الماس اصل از قیمت بسیار بالایی برخوردار است. تشخیص الماس اصل از تقلبی نیز بسیار حائز اهمیت می باشد. از آنجایی که تشخیص الماس اصل و بدل بسیار پیچیده و تخصصی است. بهتر است هنگام خرید از یک متخصص و کارشناس جهت بررسی الماس کمک بگیرید. به طور کلی از روش های تشخیص سنگ الماس اصل می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • بزرگنمایی کردن سنگ الماس با استفاده از لوپ، به منظور بررسی ناخالصی های درون آن که بهتر است توسط کارشناس سنگ های ارزشمند انجام شود.
  • کشیدن آن روی سطح سخت و خشن مانند سمباده، به منظور بررسی میزان سختی سنگ الماس، در صورتی که الماس اصل باشد، نباید هیچ گونه خراشی روی آن ایجاد شود.
  • از دیگر روش های تشخیص الماس اصل، انجام تست مه است. برای این کار روی سطح الماس “ها” کنید. در صورتی که سنگ الماس اصل باشد، باید در کمتر از 6 ثانیه بخار ایجاد شده روی آن از بین برود.
  • ضریب شکست نور، وزن و گوهرشناسی از دیگر فاکتورهایی است که باید توسط کارشناسان متخصص و ماهر بررسی شوند.

نحوه مراقبت و نگهداری از سنگ الماس

نگهداری و نحوه مراقبت از سنگ الماس تاثیر بسیار زیادی در حفظ ارزش آن دارد. به طور مثال سنگ الماس به سرعت گرد و غبار را جذب می نماید. بنابراین قرار دادن آن در برابر مواد شوینده دارای اسید، کلر، لوسیون، صابون، چربی های طبیعی، رنگ مو و عرق بدن می تواند موجب کدر شدن و از بین رفتن خواص الماس شود. بنابراین در صورتی که روی الماس جرم ایجاد شده است، بهتر است از پاک کننده حاوی آمونیوم و یا صابون های خیلی لطیف برای تمیز کردن آن استفاده نمایید. در نهایت نیز با استفاده از دستمال نرم آن را خشک نمایید. توجه داشته باشید که سختی سنگ الماس  می تواند منجر به شکستن دیگر جواهرات شود، به همین دلیل از پرتاب نمودن آن و یا برخورد شدید آن با سایر جواهرات جلوگیری نمایید. به طور مثال هنگامی که از آن استفاده نمی کنید، بهتر است الماس را درون یک پارچه نرم بپیچید و سپس داخل جعبه مخصوص جواهرات نگهداری نمایید.

همانطور که اشاره شد الماس ها از مقاومت بالایی در برابر واکنش های شیمیایی برخوردار می باشند. اما با این وجود دمای بیش از اندازه می تواند منجر به ذوب شدن آن ها شود و یا باعث شود تا برش سنگ الماس تغییر نماید. فراموش نکنید که در صورت عدم مراقبت درست از سنگ الماس، برش خاص آن ها ممکن است از بین برود و یا اینکه درخشش و بازتاب نور آن کاهش پیدا کند. در این صورت علاوه بر کاهش زیبایی و درخشندگی سنگ الماس، قیمت و قیراط آن نیز کاهش پیدا می کند.

نوشته های مشابه

4 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
المیرا
المیرا
2 سال‌ها قبل

حیف سنگ الماس خیلی گرون هست وگرنه واقعا سنگ خیلی جذابیه، مقالتون هم خیلی عالی بود 😍

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
2
0
نظرات شما رو دوست داریم، لطفا نظر دهیدx