خبری

راه های تشخیص بهسازی شدن سنگ کهربا

بهسازی حرارت یکی از روش هایی است که برای بهبود رنگ و شفافیت سنگ کهربا انجام می دهند. به این فرایند، فرایند پختن می گویند که به سنگ حرارت فشا ر و اکسیژن وارد می شود . با بهسازی کهربای زرد روشن به زرد تیره تبدیل می شود و این فرایند ارزش تجاری سنگ رو افزایش می دهد.
یکی از دلایل دیگری که کهربا را حرارت می دهند ایجاد نوعی درخشش پولکی در سنگ است. این درخشش محبوبیت و تقاضای زیادی در بازار جهانی دارد.
جدیدا یک دستنبد برای شناسایی به ازمایشگاه اتحادیه تایوان فرستاده شده که مهره هایی از جنس کهربا به رنگ زرد مایل به قهوه ای ، شفاف و مقداری ناخالصی دارد. آزمایشگاه تایید کرد که سنگ های این دستنبد اصل است و جلوه دیداری سان اسپانگل را دارا هست که شکستگی های دیسکی آن بخاطر بهسازی حرارتی این سنگ می باشد.

بهبود رنگی که در سنگ کهربا انجام می شود عموما قابل تشخیص نیست مگه اینکه سنگ ترک هایی داشته باشه که موقع بهسازی این ترک ها به سطح سنگ گسترش پیدا کند و باعث تجمع رنگ در این ترک ها می شود.

پدیده فلورسانس

همچنین یکی از راه های تشخیص بهسازی سنگ کهربا قرار دادن آن زیر نور فرابنفش است. در زیر این نور موج بلند فلورسانس زرد کم رنگ یا خنثی نشان داده می شود اما باز هم ممکن است این فرایند برای کهربا بدون بهسازی هم اتفاق بیفتد.

کهربا زیر میکروسکوپ

با قرار دادن این دستنبد زیر میکروسکوپ دیده شد که رنگ قهوه ای تیره تری در شکستگی های آن متمرکز شده و پولک های خورشیدی آن با رنگ زرد روشن تری دیده می شود. بغیر از این موارد واکنشی که فلورسانس این دستنبد زیر نور فرا بنفش داشت بصورت روشن در امتداد خطوط لبه های برامده این سنگ نشان داده شد.
فلورسانسی که در این سنگ مشاهده شد دلیل قطعی است که نسان می دهد این سنگ بهسازی شده است.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
نظرات شما رو دوست داریم، لطفا نظر دهیدx