خبری

پتانسیل 200 نقطه جدید برای استخراج سنگ های معدنی در کشور

مدیر موزه علوم‌زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بیان کرد که کشور هایی مثل ترکیه و تایلند با اینکه نسبت به ایران از منابع کمتری برخوردارند اما بین 20 تا 40 میلیارد دلار درامد سالیانه از صادرات سنگ های قیمتی ونیمه قیمتی دارند در حالی که ایران جزو 10 کشور شاخص معدنی جهان می باشد و میزان درامد زایی در این حوزه بسیار کمتر از کشور های ترکیه و تایلند است.
بهرام صادقی اشاره کرد به این موضوع که بغیر از سنگ فیروزه که دارای قدمتی 7000 ساله و بسیار معروف است سنگ های دیگری مثل گارنت نیز در کشور ما منابع زیادی دارد که از آن استفاده نمی شود، گارنت قرمز، سبز، قهوه ای، نارنجی از سنگ هایی است که در ایران یاقت می شود، به خصوص گارنت سبز که با قیمت های بالایی در بازار جهانی به فروش می رسد.
با اینکه سنگ گارنت دارای شهرت جهانی بسیاری است اما در کشور ما کمتر شناخته شده است و به آن بها می دهند.

خانواده کوارتز

همچنین مدیر موزه علوم سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اشاره کرد که سنگ های دیگری نیز از خانواده کوارتز و سیلیس مثل سنگ فلوریت، سنگ جاسپر و سنگ آمیتیست در مکان های مثل کرمان، خراسان و همدان یافت می شود که باید روی آنها اکتشاف انجام داد و از این منابع استفاده نمود.
کشور های مثل پاکستان و افغانستان دارای شباهت زیادی از نظر زمین شناسی با ایران می باشند و میزان اقدامات آنها بسیار بیشتر از ایران است و در این صنعت جزء کشور های پیشرو می باشند.
افعانستان به دلیل توجه به سنگ های کشور خود مثل سنگ لعل، سنگ گارنت، سنگ یاقوت، سنگ لاجورد، سنگ توپاز، سنگ آکوامارین و سنگ زمرد آنها را در بازار جهانی معروف کرده اما ایران هیچ گونه اقدامی در این زمینه برای سنگ های کشور خود انجام نداده و از این غافله عقب مانده است.
مدیر موزه علوم‌ زمین، سازمان زمین‌ شناسی بیان کرد به دلیل اینکه تحقیقات کاملی درباره سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در کشور ما انجام نشده حتی نمی توان گفت که چه سنگ هایی در کشور ما وجود دارد و می توان از آنها بهره برداری نمود.
صادقی نیز گفت در بخش های علمی و دانشگاهی و صنعت کشور نیز هیچگونه کارشناس گوهر شناسی نمی باشد و این چالشی بزرگ برای سنگ های قیمتی کشور است و گفت 200 نقطه در ایران شناسایی شده که از پتانسیل خوبی برای بهره برداری سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی برخوردار هستند که به مرحله استخراج نرسیده اند و باید روی آنها سرمایه گذاری شود.
ایران نسبت به جمعیت کل جهان 1 درصد است و 7 درصد از منابع کل جهان را در خود جا داده اما از آنها بهر برداری بصورت درست نمی شود.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
نظرات شما رو دوست داریم، لطفا نظر دهیدx